W Słupskim Inkubatorze Technologicznym 25 września 2018r. odbyło się seminarium biznesowe pn. „Discover and expand your business in America!”. Przedsiębiorcy zainteresowani eksportem, inwestycjami, a także wsparciem w poszukiwaniu partnerów biznesowych na rynku Stanów Zjednoczonych Ameryki w jednym miejscu spotkali wielu ekspertów i praktyków.

PARR seminarium USA grafika 1200x628

Dużo firm zastanawia się czy warto zainteresować się rynkiem amerykańskim. Główne jego walory to przede wszystkim wielkość, ogromna siła nabywcza, zróżnicowanie geograficzne i różnorodne gusty konsumenckie. Stany Zjednoczone są także niekwestionowanym liderem innowacji. Jednocześnie rynek ten jest najbardziej wymagający, nasycony i z geograficznego punktu widzenia bardzo odległy. Jak go zdobyć? Jak się do tego odpowiednio przygotować i odnaleźć w tamtejszych uwarunkowaniach prawnych? Ne te i inne pytania odpowiedzi można było uzyskać podczas seminarium biznesowego „Discover and expand your business in America!”, które odbyło się 25 września w Słupskim Inkubatorze Technologicznym.

02 03
W ramach wydarzenia przedstawiony został szeroki wachlarz możliwości dla przedsiębiorców w zakresie ekspansji i nawiązania dwustronnych relacji biznesowych. Do udziału w spotkaniu zaproszono wiele podmiotów wspierających polskie firmy w USA, których przedstawiciele opowiedzieli o możliwościach biznesowych, zarówno pod kątem inwestycji, eksportu, jak i wsparcia w poszukiwaniu i kojarzeniu partnerów biznesowych. Rynek amerykański jest bardzo perspektywiczny, a jego atutem jest m.in. wysoka chłonność i stabilność regulacji prawnych. Jednakże, rządzące nim zasady wymagają od polskich przedsiębiorców bardzo dobrego przygotowania.

08 11

Wydarzenie zostało uroczyście otwarte przez Panią Sonnet Frisbie, Sekretarza ds. Handlu i Inwestycji z Sekcji Ekonomicznej Ambasady USA w Warszawie, która przybliżyła uczestnikom historię i bieżące polsko-amerykańskie relacje biznesowe. Pani Barbara Grabowska z Biura Radcy Handlowego mówiła o rządowym programie SelectUSA, który kierowany jest do firm rozważających rozpoczęcie inwestycji w Stanach Zjednoczonych. Nie jeden przedsiębiorca zastanawia się, który z 51 Stanów wybrać jako lokalizację swojej ekspansji. Uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się z możliwościami biznesowymi jakie dostępne są w Stanie Pennsylvania, które zaprezentował Pan David Moock z Pennsylvania Investment Office Europe. Stan Pennylvania jest strategicznie doskonale zlokalizowany na wschodzie USA, między Nowym Jorkiem a Waszyngtonem.

13 17

Podczas spotkania Peter Święcicki z firmy prawniczej Squire Patton Boggs omowił najważniejsze aspekty prawne. O różnicach kulturowych mających wpływ na polsko-amerykańskie relacje biznesowe mówiła prof. nadzw. dr hab. Anita Frankowiak, Dyrektor i właściciel Instytutu Dyplomacji.

Przedstawiono też różne formy wsparcia finansowego dla ekspansji i działalności eksportowej w ramach krajowych i regionalnych inicjatyw. Pani Karolina Wawrzyniak z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przedstawiła m.in. działalność Zagranicznych Biur Handlowych, prowadzonych przez PAIH. Przedsiębiorcy mogą liczyć na szeroki zakres obsługi one-stop-shop - od analizy rynku i wiarygodności potencjalnego kontrahenta, przez opracowanie szytego na miarę modelu ekspansji aż po inicjowanie pierwszych rozmów biznesowych czy organizację stoisk targowych i misji biznesowych. W USA biura funkcjonują już w Waszyngtonie, Nowym Jorku, Los Angeles i San Francisco.

14 18

Z kolei Łukasz Narloch z Agencji Rozwoju Pomorza S.A. zaprezentował projekt "Pomorski Broker Eksportowy", współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Warto podkreślić, że w ramach tego projektu pomorskie firmy z sektora MŚP mogą starać się o dofinansowanie swoich działań proeksportowych, w tym udział w szkoleniach, zagranicznych targach i misjach gospodarczych. Oprócz wsparcia instytucjonalnego przedsiębiorcy dowiedzieli się także o instrumentach zwrotnych i możliwościach finansowania handlu w ramach oferty Banku Gospodarstwa Krajowego.

15 06

Porady prawne, organizacyjne czy wzmocnienie umiejętności w komunikacji to nie wszystko. Aby skutecznie zaistnieć na rynku amerykańskim trzeba odpowiednio przygotować strategię marketingową. Do partnerów seminarium dołączyła także Polsko-Amerykańska Izba Handlowa North-East, reprezentowana przez Panią Sabinę Klimek, Polsko-Amerykańska Rada Współpracy (US-Polish Trade Council), reprezentowana przez Pana Mariusza Tomakę oraz Pan Marcin Czaja ze słupskiej firmy Data Momentum, która ma swoją drugą siedzibę w USA. Przedstawiciele tych organizacji podzielili się swoimi doświadczeniami, które mogą być pomocne w wejściu na rynek amerykański.

04 05

10

Nie zabrakło też porad i otwartej dyskusji nt. praktycznych wskazówek wejścia na rynek USA z perspektywy ekspertów i przedsiębiorców. Najważniejsze z nich to, oprócz znajomości amerykańskiej odmiany języka angielskiego, przestrzeganie prawa, skrupulatne przygotowanie umów i odpowiednia, ukierunkowana na daną grupę docelową strategia marketingowa. W kwestiach komunikacji najlepiej wszystko „upraszczać”, nie komplikować i mówić wprost. Podsumowując panel dyskusyjny wszyscy paneliści jednogłośnie stwierdzili, że jak już dana firma dostosuje się do wymagań i realiów amerykańskiego rynku to na pewno odniesie sukces. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, żeby być „przygotowanym na ten sukces”, aby móc szybko zrealizować wielkie zamówienie.

Podczas seminarium dodatkowym akcentem polsko-amerykańskich relacji jakie mają miejsce w Słupsku było stoisko Biblioteki Miejskiej w ramach projektu "Ameryka w Twojej bibliotece" i ekspozycja stanowiska do digitalizacji Bałtyckiej Biblioteki Cyfrowej. Uczestnicy mieli okazję spróbować również potraw kuchni amerykańskiej.

Wydarzenie zorganizowane było przez Spółki Samorządu Województwa Pomorskiego: Pomorską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. ze Słupska we współpracy z Agencją Rozwoju Pomorza S.A. z Gdańska – liderem projektu „Pomorski Broker Eksportowy”. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. oraz Mieczysław Struk Marszałek Województwa Pomorskiego. Partnerami seminarium byli również: Ambasada USA w Warszawie, Europejskie Przedstawicielstwo Pennsylvania Investment Office, Stowarzyszenie Alumni U.S. State Department Exchange Programs, Bank Gospodarstwa Krajowego, Instytut Dyplomacji, Miejska Biblioteka Publiczna w Słupsku, Polsko-Amerykańska Izba Handlowa North-East, Polsko-Amerykańska Rada Współpracy, Squire Patton Boggs oraz Słupska Izba Przemysłowo-Handlowa. Przedsiębiorcy, którzy podzieli się swoimi doświadczeniami reprezentowali firmy: Data Momentum, OptiNav i Worthington Industries.

 

Program seminarium: do pobrania tutaj

 

Prezentacje ze spotkania (w kolejności wystąpień):

"Wstęp do rynku amerykańskiego. Relacje gospodarcze USA - Polska", Sonnet Frisbie - Trade and Investment Officer, Economic Section, Ambasada USA w Warszawie

"Możliwości biznesowe w Północno-Wschodnich Stanach Zjednoczonych – Jak Pennsylvania wspiera polskie firmy w wejściu na rynek amerykański?", David Moock, Consultant Investment, Pennsylvania Investment Office Europe

"Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej w USA – aspekty prawne", Peter Święcicki, Partner, Squire Patton Boggs Święcicki Krześniak sp.k.

"Możliwości stojące przed polskimi firmami na amerykańskim rynku", Sabina Klimek, Wiceprezes, Polish American Chamber of Commerce North East

"Ekspansja i obecność polskich firm w USA oraz pozyskiwanie wsparcia lub finansowania", Mariusz Tomaka, Prezes Zarządu, Polsko-Amerykańska Rada Współpracy (USPTC)

"Wsparcie PAIH dla polskich firm w ekspansji zagranicznej", Karolina Wawrzyniak, Dyrektor, Wydział Polskich Inwestycji Zagranicznych, Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

Pomorski Broker Eksportowy - Kompleksowy system wspierania eksportu w województwie pomorskim", Łukasz Narloch, Broker, Agencja Rozwoju Pomorza S.A.

"Instrumenty finansowania handlu", Karol Rozenberg, Ekspert, Biuro Finansowania Handlu, Bank Gospodarstwa Krajowego

"Wspieranie polskich firm w tworzeniu strategii marketingowej na rynku amerykańskim", Marcin Czaja, Prezes, Data Momentum

 

Organizatorzy

   

 

Patronat honorowy

 Polska Agencja Inwestycji i Handlu logo Pantone  PATRONAT HONOROWY MARSZALEK WOJEWODZTWA POMORSKIEGO poziom prawa RGB ONLY FOR WEB 2012  

 

Partnerzy

Alumni logo  BGK Logo RGB JPG 1  IDF  
indeks dcedlogovert MBP logo 150  
siph Squire Patton Boggs USPTC medium Logo  

SIT logo kolor v9

Wystartuj z nami

logo SSSE pl

Inwestuj z nami

logo PARR pl

Rozwijaj się z nami