Prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej z zastosowaniem zwolnień podatkowych jest możliwe tylko po wcześniejszym uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności w Strefie, wydanego w imieniu ministra właściwego ds. gospodarki przez Zarządzającego Strefą - Pomorską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. z siedzibą w Słupsku (na podstawie: Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej z dnia 15 listopada 2004r. (Dz. U. Nr 254, poz. 2546 z późn. zm. pobierz.pdf).
Rokowania podejmowane są na podstawie publicznego zaproszenia. Zarządzający zaprasza do rokowań, zamieszczając ogłoszenie w codziennej prasie ogólnokrajowej oraz na stronie internetowej Strefy w języku polskim oraz w jednym z języków powszechnie używanych w handlu międzynarodowym. W przypadku ubiegania się przedsiębiorcy o zezwolenie Zarządzający przeprowadza rokowania, w trakcie których ustala się warunki prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności przedmiot działalności oraz minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych i minimalną liczbę nowych miejsc pracy utworzonych w wyniku tej inwestycji.
Szczegółowy opis procedury inwestowania w SSSE - rokowania
- Przedsiębiorca zainteresowany podjęciem działalności gospodarczej w Słupskiej SSE powinien złożyć deklarację, w której określi podstawowe dane dotyczące planowanego przedsięwzięcia i wskaże nieruchomość, na której będzie ono realizowane. Deklaracja wstępna inwestora powinna zawierać m.in.: branżę i podstawowe wyroby lub usługi, które będą wytwarzane na terenie strefy (wg PKWiU), planowany termin rozpoczęcia działalności gospodarczej, planowaną ilość utworzenia nowych miejsc pracy oraz wysokość planowanych wydatków inwestycyjnych.
- Kolejnym etapem jest wymiana informacji pomiędzy inwestorem a Zarządzającym Słupską SSE dotyczących planowanego w Strefie przedsięwzięcia gospodarczego oraz uzgodnienie przebiegu procedury rokowań.
- Przedsiębiorca składa "Zgłoszenie inwestora" w siedzibie Zarządzającego Strefą, które jest konieczne do wszczęcia procedury rokowań. Formularz "Zgłoszenia inwestora" przedsiębiorca otrzymuje od Zarządzającego SSSE.
- Kolejnym krokiem jest ogłoszenie przez Zarządzającego SSSE zaproszenia do rokowań (wydanie zezwolenia dla przedsiębiorcy, który już posiada nieruchomość objętą statusem Słupskiej SSE) przez opublikowanie go w ogólnopolskiej prasie codziennej.
- Po ukazaniu się zaproszenia do rokowań, przedsiębiorcy zainteresowani uczestnictwem w rokowaniach nabywają odpłatnie od Zarządzającego SSSE "Specyfikację istotnych warunków rokowań". Specyfikacja stanowi podstawę do sporządzenia oferty do rokowań. Przedsiębiorcy, którzy dokonali jednokrotnego zakupu Specyfikacji zwolnieni są z obowiązku jej wykupu.
- Aby przystąpić do rokowań przedsiębiorca powinien złożyć ofertę w 2 egzemplarzach w języku polskim, zawierającą wszystkie dokumenty określone w "Specyfikacji istotnych warunków rokowań", w tym biznes plan przedsięwzięcia gospodarczego, zaświadczenia z ZUS i US.
- Rokowania przeprowadza się, gdy ofertę złożył przynajmniej jeden oferent. W imieniu Zarządzającego SSSE rokowania przeprowadza Komisja w składzie co najmniej 4-osobowym. Komisja ocenia oferty wg kryteriów zawartych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 15 listopada 2004 roku w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń, co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 254, poz. 2546 z późn. zm - pobierz.pdf). Zakończenie rokowań następuje z chwilą ustalenia warunków prowadzenia planowanej działalności gospodarczej.
- Zarządzający Strefą udziela oferentowi zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSSE na warunkach wynegocjowanych w czasie rokowań. Zezwolenie wydawane jest na ściśle określony czas, tj. do 31.12.2026 roku. Przed jego udzieleniem, cudzoziemiec lub spółka kontrolowana przez osobę zagraniczną musi otrzymać zezwolenie od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na nabycie nieruchomości - dotyczy cudzoziemców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
- Po wydaniu przedsiębiorcy zezwolenia inwestor przeprowadza proces inwestycyjny w Strefie.
Wprowadziła: Agata Jaroszewska